Verksamhet

Undervisning, handledning och examination

Magisternivå – A, C och D-nivå i pedagogik (1998-2008)

  • Vetenskapsteori och forskningsmetod, A, C och D
  • Pedagogisk filosofi – C-nivå
  • Pedagogikhistoria – C-nivå
  • Samhälle och utbildning – A-nivå
  • Arvet från antiken – D-nivå (närläsning av Platons gästabud)

Kursansvar för C-nivån 1998-2000

Handledning (1998 – 201x)

  • B, C och D-uppsatser, samt pedagogik 2 och 3

Examinator (från 1998 – 201x )

  • B, C och D-uppsatser, samt pedagogik 2 och 3
  • Examinator för Examensarbete

Kursansvar – uppsats pedagogik 2 (från 2009 -2013)

Lärarprogrammet före 2001

  • Pedagogik – ledarskap – tidigare lärarutbildning
  • Pedagogik för 1-7 och 4-9-lärare
  • SYV-kurs på distans i pedagogik
  • Metodkurser på C-nivå inom enheten för vård

Inom lärarprogrammet från 2001 – AUO-blocket

  • AUO2 – CK-kursen i pedagogik
  • AUO2 – kursen
  • Utbildning, pedagogik och samhälle, 
  • Teorier om lärande,
  • Individens socialisation och utveckling,
  • Specialpedagogiska utmaningar
  • Pedagogik och utbildning 1 – grundnivå
  • Kursansvar på Pedagogik och utbildning 1
  • Pedagogik och utbildning 2 – Pedagogiska perspektiv på etiska dilemman – avancerad nivå (Campus)
  • Handledning – Examensarbeten på B- och C-nivå, Allmän pedagogik, Vårdpedagogik, SYV
  • Examinator – Examensarbeten på B- och C-nivå, Allmän pedagogik, Vårdpedagogik, SYV

Uppdragsutbildning på distans för yrkesverksamma lärare på olika nivåer, yrkeslärare och barnskötare (från 2009 –   ) 

  • AUO2 – Utbildning, pedagogik och samhälle
  • Kursansvar för AUO2 på distans
  • Pedagogik och utbildning 1
  • Kursansvar för PoU1
  • Undervisande lärare i Pedagogik och utbildning 2 – Pedagogiska perspektiv på etiska dilemman på distans, 2014, 2015,2016
  • Skolans kunskapsuppdrag (didaktik 1)

Gästlärare

  • Barn- och ungdomsvetenskap (2011)
  • Kvalitetsarbete II inom vårdutbildning (2015)
  • Trepartssamtal på gymnasieskolor i Stockholms län (2014) (vård- och yrkeslärarprogrammet)

Nya lärarutbildningen (2012 – 201x)

Utbildningshistoria och plats i samhället 

Föreläsningar

  • Om Platon och hans pedagogik 2001
  • Föreläsningsserie inom studievägledningen (tre dagar)
  • Introduktionsföreläsning
  • Sessionsföreläsningar vid PH-konferens
  • Storföreläsning om vetenskaplighet
  • Storföreläsningsserie om vetenskaplighet
  • Storföreläsningar inom kursen etik och yrkesetiska dilemman 2014-201x

Uppdrag och kursplanearbete

  • Gruppen för bästa examensarbete
  • Kursplanearbete i filosofikurs
  • Deltagare i FoU-gruppen i Filosofi
  • Valberedning till valet av Högskolestyrelsen
  • Revidering av CK-kursens kursplan
  • Upprättande av kursplan i pedagogikhistoria på C-nivå
  • Upprättande av kursplan i Arvet från antiken på D-nivå
  • Bitr. studierektor (studentärenden) 2012  
  • Kursansvar 2013 – t.v. för äldre kursplaner i tidigare lärarutbildningar från 1994
  • Utredningsarbete

Läsning av andras avhandlingsmanus (avgett synpunkter)

  • Lärare tar gestalt, Else-Maj Falk
  • Livslångt lärande, Petros Gougoulakis
  • Lärarstudenten som subjekt och objekt, Peter Emsheimer
  • Vad eller vem, Moira von Wright
  • Musikundervisningens yttre villkor och inre liv, Ralf Sandberg
  • En skola för andra, Ing-Marie Parszyk
  • Militärt ledarskap – när det gäller, Lars Andersson
  • Exisence and Subjectivity, Kurt Tärnlund
  • Att erfara sin närmiljö, Mia Heurlin-Norinder
  • Peerview-läsning av artikel (Aarhus universitet)

Korrekturläsare:

  • Första korrekturläsningen av Paideia, Jannis Garefalakis

Forskningsgrupper

  • Ph-gruppen – Pedagogikhistoria och hermeneutik
  • Kulturvetenskapliga forskningsgruppen
  • MIN – Makt, identitet och normalitet (från 2009 – 2012 ) 
  • Skola, Bildning, Samhälle (VT 2014)

Forskning och fortbildningsresor till Athen

  • Oktober 2002 (1 vecka)
  • April/maj 2003 (2 veckor); juli 2003 (1 vecka)
  • Juli 2004 (1 vecka)
  • September – oktober 2004 (9 veckor)
  • Juni 2005 (7 veckor)
  • Oktober 2007 ( 4 veckor)

Forskning- och bildningsvistelse Svenska huset i Kavalla

  • Juni – juli (6-7 veckor) 2014
  • Juli – augusti (4 veckor) 2015
  • Juni-juli (5 veckor) 2016

FoU-verksamhet

  • Kursutveckling, seminarium, kompendium och nätkonferens, distansundervisning
  • Resultat-utvärdering
  • Forskning om etiken och etiska dilemma inom lärarutbildning,
  • Kompetensutveckling i etik, logik, politisk filosofi, metafysik och estetik,samt doktorandhandledning, klassikerläsning Gadamer och klassikerläsning Arendt i idéhistoria