En arbetsperiod avslutad …

Det har gått några veckor, och smärtan är kvar, fast mer ytlig. Suttit hemma och bedömt högar av tentor, samt åkt in till institutionen då och då. Igår var det heldag – från klockan 10-16. Vaknade kl. 5 och var på institutionen kl. 7 och kom först inte in på grund att jag slog fel kod flera gånger och till slut fick ett stort rött kryss, som förhindrade mig att komma in även om jag haft rätt kod. Men snart kom en person och jag blev insläppt. Fick kortet ordnat och rätt kod. Nu vet jag både hur jag skall göra och absolut inte. Kallt var det också, så händerna kändes stelfrusna. Halv tio körde jag ner till hus D i Södra huset för att hålla en föreläsning från kl. 10-12. Allt gick bra tills det var en kvart kvar och en hel del var kvar som jag inte hunnit med. Den här föreläsning brukar vara tre timmar, så det är förklaringen till missen. Tiden upplevs stå stilla när man föreläser. Men vi har en föreläsning och ett seminarium kvar innan de skall skriva tentan.

På eftermiddagen hade vi tre timmars workshop. De pratar med varandra i grupper medan jag går runt och lyssnar, men mest svarar på frågor och i mellanakterna återsamlas vi för att redovisa vad de kommit fram till.

Klockan var halv fem då dagen var slut – tjugo minuters lunch och en gå-fika hann jag med. Var hungrig och trött när jag kom ner till bilen. Körde därför in på Statoil utanför universitetets stora parkering. Köpte en stor Yoggi Skogsbär, som jag drack en hel del ur sittandes i bilen innan jag körde hemåt. Klockan var 17.30 när jag startade från Statoil och kl. 17.45 svängde jag in i Skhlms parkeringshus. Helt otroligt snabbt! Efter att ha handlat körde jag hem och anlände 🙂 kvart i sju. Gjorde i ordning mat, tittade på Dr Phil och på Skenet bedrar, men somnade och vaknade halv två på natten. Vaken någon timme och sov sen till halv tio. Efter heldagsundervisningarna är jag helt slut och än mer nu när jag inte är fullt frisk. Men, jag är glad över att orka och att ha undervisning för verksamma lärare är annorlunda och speciellt, eftersom de på ett helt annat sätt än de som börjar sin utbildning, kan tillämpa kunskaperna på sin tidigare erfarenhet (som kan vara lång och gedigen).

Nu när alla deadlines är klara, har jag bestämt mig för att under två veckor sysselsätta mig med egen forskning på olika nivåer. Två måndagar går bort, då jag har bl.a. handledning och lärarlagsmöte. Men det vardagliga arbetet med att bedöma inkommande kompletteringar och mailkontakter mm kommer bli sporadiskt.

Nu känns det som om våren är på G (trots möjliga bakslag i mars) och det är bara 3 månader och 6 dagar kvar tills jag lämnar Sverige för fem-sex veckor i Kavala. Mina planer är att resa runt mer än under tidigare vistelser, då det är i junimånad och ett mer behagligt resarunt-väder än under juli/agusti-månaderna. Synd är att jag inte vågar hyra en bil och köra runt, men det finns bussar och taxi. En del av de ställena jag planerar åka till ligger en kvarts/halvtimmes bilresa från Kavala. Men Pella där Aristoteles var lärare till Alexander den store vid det makedoniska hovet, ligger bortom Saloniki, så det får bli en övernattning och shoppingtur i Saloniki för vidare färd till Pella på dit eller hemresan. Vi får se! En tur till Thassos och Samothraki kan också bli en möjlighet. Men även om allt som man planerar inte blir av, är det kul att planera. Röra mig mer i och i närheten av Kavala ser jag som en möjlighet denna gång. Alla resor har att göra med att den bok jag skrivit på i två år skall bli klar denna gång. Måste besöka flera platser för att inge trovärdighet.

Måste bara se till att införskaffa effektiva myggmedel och allergitabletter vid behov innan jag kommer ner. Jag blir alltid översköljd av kärlek av dessa blodtörstiga vampyrer.

Snart så!

Lämna en respons

