Oacceptabel nonchalans av Bäck Installation

Lång historia, men om ni får följande meddelande, visst tar ni det på allvar?

DSCN5249

Jag gjorde det i allafall – Viktigt meddelande och meningen – Har ni inte möjlighet att vara hemma ombeds Ni hålla bostaden tillgänglig via ombud. Det låter mycket viktigt, eller hur? Gick upp kl. 7.00, fixade ordning allt, flyttade möbler och väntade – Bilden försvann från TVn – Ingen signal, vilket de skriver skulle ske. Och jag väntade, talade lite i telefon och jobbade en del. Tiden gick och jag blev till slut misstänksam, men tänkte, att komplikationer kanske uppstått, men till slut ringde jag upp Bäck Installation men fick inget svar. Fredag – kanske de slutade tidigare. Ringde sen Comhem, som inte alls hade fått någon information så de visste inte vad denna firma gjorde där, men var mycket tillmötesgående för övrigt.  Jag var och ringde på hos grannen, som berättade att några var och satte upp en dosa mellan våra lägenheter. Väntade på ytterligare besked från Comhem. Nåväl, jag ringde till Bäck Installation flera gånger och till slut ringde de tillbaka. Det jag tryckte mest på var att de stått utanför, men inte ringt på och sagt – Nu är vi klara – och frågat Fungerar TVn? Speciellt eftersom de skriver i meddelandet att bilden kan försvinna. Hon på Bäck Installation beklagade naturligtvis, men sen sa hon – Det var olyckligt att du ringde så sent! Okey, det var alltså mitt fel. Nej, det menade hon inte. Det olyckliga var ju att de inte ringde på, för då hade jag inte behövt vänta – orsak och verkan! Hon skulle tala med dem på måndag. Det accepterade jag inte, så till slut sa hon att hon kunde ringa chefen i morgon. De gör något som bidrar till att signalen inte kommer fram, sen skall jag vänta över hela helgen och kanske längre.

Nu får vi se om hon ringer till chefen och de åker ut och fixar det här i morgon eller om de anser att de skall ha helgledigt, samtidigt som de förstört minst tre dagar för en av de boende. Jag kan klara mig utan TV i tre dagar, det är inte det allt handlar om utan ….

Det är en otroligt nonchalans och faktiskt ren hänsynslöshet att sända ut ett sådant meddelande och sen stå utanför och inte ringa på. De vill att folk skall vara hemma så de kan utföra sitt jobb – det visar jag hänsyn till och stannar hemma. Förväntar mig därför samma hänsynstagande från entreprenörer och hantverkare till oss boende. Dessutom uttrycker ju meddelandet att de faktiskt skall komma in i lägenheten. Comhems reparatör som var och fixade tidigare problem, var verkligen proffsig och kom tillbaka för att höra att allt fungerade (det var något fel hos grannen – en kabel som inte var okey). Men om Bäck Installation inte fixar det här a.s.a.p. hoppas jag att Comhem tar tag i det här med entreprenören. Så här får det inte gå till!

Uppdatering 24/10: Comhem ringde tio i nio och berättade att de ännu inte fått svar, men återkommer. De vill själva få svar på varför det blivit så här.

Uppdatering 26/10: Har inte hört ett ljud från Bäck Installation.

Uppdatering 27/10: Klockan åtta ringde de från BI och en tekniker skulle komma kl. 16. Inte dom som var här i fredags. De har inte hört av sig alls. Men, någon signal på TVn blev det inte – då det inte gick att få tag på grannen under, där felet troligen finns. Och killen som var här kunde ju inte vänta hela kvällen. Så vi får se när det blir TV-tittande för min del. Bäck Installation har börjat återupprättat en del av sitt förtroendekapital hos mig.

Annonser

6 thoughts on “Oacceptabel nonchalans av Bäck Installation

  1. Har råkat ut för samma dåliga kundbemötande av Bäck Installation.
    De försökte på samma sätt skylla allt på kunden .
    Deras förman menade att om jag klagade skulle de fakturera all fördröjning på mig . Sektionschefen försökte hela tiden få det till kundens
    fel. Varning.

    Gilla

  2. Tack för respons!

    De tyckte att jag själv skulle söka efter vilken granne det gällde, trots att jag inte visste vem det var, vilket jag nekade till. Det är ju inte mitt jobb.

    Det ordnade upp sig till slut iaf. Det var fel på ett uttag nere hos grannen. Tre veckor utan TV på grund av att de inte ringde på min dörr. Men jag fick kompensation av ComHem. De ställde upp och gjorde sitt bästa.

    Ringde sen en högre chef, men fick aldrig något svar. Det förtroendekapital som såg ut att delvis bli återupprättat sjönk igen som en sten.

    Gilla

  3. Jag väntar på installatör från Bäck, som skall ansluta min fiberanslutning. För ett par veckor sedan fick jag besked att dom skulle komma den 19:e mellan 12-17. ”Tekniker kommer på utsatt tid” stod det i brevet. Jag röjde undan möbler så att dom skulle lätt komma till där vi skall ha uttaget för fiber. Sen väntade jag. Kl 11:20 ringer dom från Bäck och förklarar att teknikern är sjuk, och kan inte komma. Så där har jag fått ta en semesterdag helt i onödan. Dom är väldigt snabba på att debitera om man inte själv är på plats, men kan jag fakturera dom för en förlorad arbetsdag? Jag har svårt att tro det. Nu återstår att se om han dyker upp idag, som dom har lovat ”på utsatt tid”

    Gilla

Lämna en respons

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s