Icke-vetandets möjligheter

thumb-wolfdoor

Våga öppna dörren ….

Den nya utbildningspolitiken och debatten om ungdomsskolan och lärarutbildningen verkar se icke-vetande som något fult och skamligt. Något som fäller ner på lärare på olika nivåer. Allt går ut på att mäta vetandet och allt går ut på att veta saker och ting. Om någon inte kan det dom har kommit för att eller är tvungna att lära sig, och möter ett icke-vetande hos sig själva, är risken stor att detta är något som ligger på lärarnas ansvar, dvs. att läraren inte är tillräckligt pedagogisk eller saknar ämneskompetens. Men om man förutsätts få veta något i början av kursen, varför då gå kursen? Om man förutsätter att allt skall komma på en gång, har man inte redan från början stängt dörren då? Om man från början vill få veta hur texten skall se ut när man lämnar in sin examination, vad skall man då lära sig. Om det vore så enkelt, kunde vi ju ha ett enda seminarium och berätta allt och sen lämna studenterna åt sitt öde (som i mitt fall). Jonna Bornemark på Södertörns högskola har skrivit en dialog (Praktisk kunskap, s. 37, finns som fulltext) som jag läste upp för mina VALar i fredags och delade ut åt mina campus-studenter.

Var inte rädda för icke-vetandet som politikerna och andra företrädare är – se detta mer som att icke-vetandet ger möjligheterna till kunskap!

Utdrag ur texten

— Vad är kunskap?
— Det vet jag inte, men för att förstå kunskap kanske en av
de viktigaste trådarna att undersöka är just att inte veta.
— Det förstår jag inte.
— Jag menar att det kanske finns något bra i att inte förstå,
om du förstod omedelbart skulle du redan veta, och ha
färdiga kategorier som du kunde stoppa in det jag säger
i. Om du visste allt och aldrig slog emot ett icke-vetande,
skulle du aldrig få syn på kunskapen, du skulle vara som
en fisk som inte såg vattnet omkring dig.
— Jag förstår fortfarande inte alls vad du pratar om!
— Om jag frågar dig vad klockan är och du svarar att hon
är kvart över två, så har jag ju på sätt och vis fått en
ny kunskap. Men jag har inte förstått vad kunskap är,
eftersom jag undrade över en specifik pusselbit i ett
färdigt pussel med färdiga kategorier. Men när det är en
fråga som jag verkligen inte förstår och inte har några
kategorier att sätta in det i, så har jag möjlighet att genom

detta icke-vetande erfara hur kunskapen uppkommer.
— Hm, ja i så fall är jag ju mitt i det nu. Du menar att
jag endast genom att inte veta nu, kan upptäcka något
verkligt nytt och därmed erfara vad kunskap är?

Annonser

Lämna en respons

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s