Tillbaka i tjänst

DSCN4473Ja, då är jag tillbaka i tjänst i morgon den 12 augusti. På mailen har det under sommaren varit mycket lugnare än andra år, så det kanske smäller till under nästa vecka istället. Det kan ju bero på det fina vädret. Studenterna har gjort annat än att tänka på kommande tentor och uppsatser mm., som skall färdigställas.

Hur känner jag inför att gå tillbaka i tjänst. Ganska bra, men hur känner jag inför det kommande läsåret. Johan Kant skriver en del om förändringar inom skolan. Men, det har hänt en hel del inom lärarutbildningen också som inte är sig likt. Det som jag ser vara den största  förändringen är den minskade seminarietiden och den ökade administrativa delen, samt bedömningen av skriftliga examinationer. Undervisningen är den minsta delen av tiden. Och det verkar bakvänt. Jag har svårt att förstå hur det har blivit. Det mesta har jag lyckats acceptera och förstå, men just den delen går inte. Under femton års tid har den minskat från 30 timmar för 4 poäng, till 10-12 timmar för 5 poäng, samt omgångar på 4 veckor istället för 8 veckor. Från att tidigare ha lärt känna studenterna i viss mån till att inte kunna komma ihåg vad alla heter. En omöjlighet om man har uppåt 160 studenter på två månader. Det har dock blivit lite färre studenter under korta perioder än tidigare år.

Jag vill undervisa!

Det som får mig att fortfarande vara kvar är att jag tycker om att undervisa, administrera och att bedöma. Men det är att tiden inte räcker till som får mig att inte tycka det är lika roligt längre. Är alltså inte missnöjd, men oroad. De politiska förändringarna som har skett under speciellt de sista decenniet och speciellt under alliansens regeringstid har bidragit till att man ser på lärarutbildning på samma sätt som grundkurs i ett universitetsämne, som t.ex. filosofi. Men det är stor skillnad att gå en lärarutbildning och att läsa filosofi.

Känslan av maktlöshet blir starkare.

Men, det är bara att trycka på den där rutinknappen och sätta igång i morgon. Skall lägga upp en del Mondo-sidor, samt fixa scheman under veckan som kommer. Det ordnar sig det här läsåret också. Det är ett bra jobb jag har, men jag vill att det skall vara mer än ett jobb som skall utföras.

Lämna en respons

