Hur man förhindrar masskrockar!

De skriver mycket om den stora masskrocken i Skåne. Räddningstjänsten var i går kritisk mot att bilister inte anpassar farten till väglaget samt inte håller avståndet. Idag, föreslår Jonas Fröberg på SvD att det skall införas obligatorisk halkkörning vartannat år. Ett utmärkt förslag.

Själv genomförde jag efter åratal av kollektivt åkande, en man numera kallar för riskkörning en månad efter att ha köpt en ny bil år 2005 och därmed återupptog bilkörningen. Det kan skilja mellan 50 km/h och 55/h om man kan stanna eller inte. Man kan inte bromsa vid 55 km/h utan kör på personen eller framförvarande bil mm. Och man kan glömma bort att det är möjligt att häva en sladd. När den väl har hänt, kan man inget göra utom att minska på konsekvenserna. Och jag lovar att den utbildningen sätter sig djupt inombords. När jag år 1971-72 tog körkort var det under en snörik vinter. Många av mina kompisar körde på sommaren för att få körkortet så fort som möjligt. Jag tyckte redan då att det var en vansinnig strategi och la hellre ner 30  istället för 15 körlektioner, även om det kostade. Men priserna var ju inte då som de senare blev.

Jag märkte år 2005 att förhållandena ute i trafiken hade förändrats märkbart. Och det troliga är, precis som Jonas Fröberg skriver, att de nya säkra bilarna ger en känsla av falsk trygghet. Men förutom att jag inte kan förstå att så många inte inser att det inte är säkert att ligga tre meter bakom framförvarande bil, förstår jag inte det nöjaktiga i att göra det. Ofta får jag sätta på varningsblinket för att de ligger för nära.

När det gäller bilkörning har jag fått med mig en del med modersmjölken. Med yrkeschaufförer i släkten fick jag tidigt lära mig hur man INTE skulle köra och det sätter sig hårt. Men den riskkörning jag gjorde efter den jag fick på körskolan år 71/72 är nog det som varit mest effektivt. Man inser verkligen hur allvarligt det är att köra för fort och för nära.

Så, jag stödjer verkligen ett sådant förslag.

Och dubbdäck är en självklarhet … !!! Kanske det här kan bli en ögonöppnare att riskerna är betydligt större att förbjuda dubbdäck på grund av partiklar, än vad dessa är.

Annonser

Lämna en respons

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s