På institutionen idag

Svårt att sova inatt, massor av tankar flög omkring, försökte med att somna framför TVn, men det fungerade inte, stängde av och somnade till slut. Vaknade av mobilerna kl. 7. Somnade om, vaknade kl. 8 av klockradion. Men tänkte att jag skulle sova en stund till. Drömde om att klockan var 10 och vaknade tvärt. Såg att den var precis tio. Därför kom jag inte iväg förrän kvart i tolv till institutionen. Men var där kvart över. Inga köer alls.

Träffade min studenter som skriver B-uppsats och vi samtalade om fyra uppsatser. Vi pratade om omöjligheten att vetenskapligt undersöka tonläge, samt om när man använder imperfekt och presens i metodavsnittet, men också när man refererar. När man talar om någon person som inte längre finns eller historiska händelser är det i dåtid. Men när man talar om en filosofi eller refererar till innehållet i en bok är det i nutid. Kant menar … eller skriver i böckerna om kritiken eller om Den eviga freden osv.

Annat som kan komma upp, men som inte gjorde det idag, är var man skall sätta referenserna, före eller efter punkt, vilket referenssystem man än använder. Före punkt är det meningen man refererar till och efter punkt är det hela stycket. Inte så självklart, men viktigt.

Efter samtalet deltog de i en fokusgrupp om ett etiska dilemma. Jag spelade in det och skall försöka hinna transkribera den, samt den tid jag har kvar på det första från slutet av juni, vilket jag ännu inte haft tid att avsluta. Var för trött under sommaren för att slutföra det och under terminen har jag inte haft tid. Tentan i filosofi har jag kvar. Men läst ut Att vara utom sig inom sig. En fantastisk bok. Kan rekommenderas.

Vad har jag mer gjort tills nu – läst några bloggar och en artikel på SoS som Ingrid Carlgren har skrivit – även denna läsvärd. Men som jag tror många kommer ha synpunkter på.

Lämna en respons

