Gårdagen

Igår lämnade jag in den sista stora rapporteringen av examinationer och det blev  inregistrerat i Ladok. Det kändes bra. Kom i god tid, så jag kunde förbereda till kursen som startade igår. En kurs med få deltagare som jag lagt ut på 50% och delvis campusförlagd, då jag anser att det är viktigt att de får träffa mig som lärare, men också träffa varandra, utbyta tankar och ingå i ett socialt sammanhang, mm. Än att de skall sitta på sin kammare och läsa in kursen och endast träffa varandra några gånger. Kursen är utfasad och ges inte officiellt längre. Men alla som av olika anledningar inte kunnat gå kursen, skall ändå få möjligheten. Och den kurs som ersatte denna, efterfrågas fortfarande från en uppdragsutbildning som går på distans.

Först hade jag en kortare presentationsrunda, för att de skulle veta lite mer om varandra, sen gick jag igenom schema, individuell seminarieuppgift och svarade på frågor. Jag bröt för en kafferast och sen höll jag en kortare föreläsning om styrningsmekanismer, bl.a trögheten i systemet, ramfaktorers betydelse och skolans dubbelstyrning. Vi slutade lite före kl. 16.

Det var långa köer igår när jag körde hem, men det tog bara en timme. Det värsta var när jag i lugn och ro höll mig i min fil, blev prejad av en van. Han låg jämnsides med mig och körde bara på. Jag hann undan i sista stund och hängde på tutan. Och när jag var nästan hemma, hände samma sak med en van så jag fick köra ut i vägrenen. Ibland undrar man faktiskt i vilken värld vissa bilförare befinner sig. Uppenbarligen inte i samma värld som de flesta andra av oss.

Idag är det afton, så jag tar det lugnt. Men det tänker jag faktiskt göra hela helgen. På måndag startar politisk filosofi 1 och jag har två egna kursstarter nästa vecka, så det blir en del att göra framöver. Men med sådant jag bestämmer helt och hållet själv över, vad gäller upplägg och tid.

Lämna en respons

