Givande dag

Lång och givande dag. Körde in tidigt för att lämna in betygsrapporteringen och träffa en student för handledning. Vi pratade om ämnet ganska länge. Efter lunch var det lärarlagsmöte och jag lade fram på bordet synpunkter som slutade med att vi skall se på vilket sätt vi kan förändra upplägget. För första gången blev salstenta en examinationsform för kurslitteraturen en möjlighet, medan VFUn utvidgas, istället för att ha en essä-hemtentamen där både kurslitteratur och tillämpning skall examineras. Vi kommer inte att rucka på seminarieinnehållet utan göra det mer innehållsrikt. Därmed inte sagt att litteraturen inte skall tillämpas, men kopplat till det etiska dilemmat från VFUn.

Jag trodde aldrig, att dagen skulle komma då jag skulle säga ja till en salstenta, men verkligheten börjar knacka mig på ryggen. Jag vill lägga mer krut på seminarierna och VFUn och mindre tid på bedömningar i den form vi har haft hittills. Men sista ordet är inte sagt än exakt hur det kommer läggas upp. Vi skall diskutera det nästa år inför vårterminen.

Nu ikväll har jag skrivit till en del studenter och svarat på mail, samt skrivit ett välkomstbrev. Och tagit en paus med att se sista avsnittet av Jonas Gardells serie. Men efter den serien, tänker jag koppla av med att titta på Downton Abbey. Det är en mer lättsmält historia. I morgon har jag en del att göra.

Lämna en respons

