Slutar debattera – stänger Lektorio – tycker till, på obestämd tid

Ikväll har jag tagit beslutet att sluta debattera om skola, och lärarutbildningen på skolbloggarna. Har varit ute i debatten tillräckligt länge för att inse att jag inte kan tillföra någonting. Föreställningen och kritiken kvarstår, hur mycket jag än försöker att berätta hur det är och på så sätt försöka förmedla en annan bild än den som vissa utbildningspolitiker med hjälp av media med framgång skapat. Det handlar naturligtvis om olika värderingar och olika syn på kunskap mm. Men det börjar påverka mig negativt på ett sätt som jag känner inte är bra.

Men jag kommer fortsätta berätta om min vardag som lärarutbildare. Om inte annat för att dokumentera hur den ser ut, även om det endast är för min egen skull.

6 thoughts on “Slutar debattera – stänger Lektorio – tycker till, på obestämd tid

  1. Pingback: Lärarutbildningen « Fredriks blogg

  2. Tack Monika men situationen är för närvarande minst sagt hopplös. Det enda som tycks uppta ett 100-procentigt intresse är frågan om läraryrkets status samt lärarlönernas storlek.
    Har sedan lång tid tillbaka försökt att väcka intresset för ett annorlunda sätt att arbeta ute i skolorna. Jag har kallat det för ett kollaborativt lärande med IKT. Intresset för detta ute i kommunerna har varit i det närmaste obefintligt. Detta kan jag endast beklaga men att påverka nuvarande situation ute skolorna förefaller i det närmaste en mer eller mindre omöjlig uppgift.

    Gilla

Lämna en respons

