Slutet på denna veckan

Inga köer till jobbet idag att tala om. Skönt när DET händer.

Blev upptagen med en del administrativa saker, lite om hur resultat från gamla kursplaner skall fungera i Ladok, men jag är dålig på de där systemen, så det är ett jobb för administratörerna.

Seminarium i två grupper om Etik i kulturella möten, från 11.00 – 15.00. Intressanta diskussioner om bl.a. olika definitioner på kulturell mångfald. En fråga som uppstod var om kulturell mångfald uppfattas som ett krav på att alla skall acceptera allt inom en kultur eller om det istället uppfattas som att man accepterar att andra har sina sedvänjor, men att man inte behöver ta över dem själv. Denna diskussion uppkom genom motstridande föreskrivande texter på formuleringsarenan. Det skall kommuniceras till eleverna om att kulturell mångfald skall ses vara positivt, samtidigt som man strävar efter en enhetlighet i och med fostran in i en fastslagen värdegrund.

När jag skildes från den andra gruppens studenter i den här kursen, för alltid, då den är slut nu, diskuterade jag och en kollega de Beavoirs situationsetik i jämförelse med Kants pliktetik och olika former inom konsekvensetiken.

Det var megalånga köer när jag åkte hem fram till Fredhällstunneln då de släppte. Och från Skärholmen norrut.

Kom hem halv sex, åt middag, kopplade av med att titta på mitt favoritprogram Top Gear. Och sov sen en stund.

Det är fredag och det känns bra att jag faktiskt har klarat av dessa intensiva undervisningsveckor, utan att bli alltför trött.

Lämna en respons

