Har kopplat av!

Jo, i viss mån. Har läst igenom vissa kapitel i den avhandling jag skrev om igår och funderat lite mer på Levinas teori. Men jag har också tittat klart på den fjärde omgången av Sons of Anarchy som nu kommit ut på DVD. Har sett de tidigare tre omgångarna på DVD. Och det är nog en av de serier som producerats där man inte känner någon som helst sympati med huvudrollsinnehavarna, utom i undantagsfall. Och då handlar det om dom som råkar illa ut av ledarna och andra. Snarare önskar man att en del av dem skall åka dit ordentligt.

En annan serie som visar brutalitet är OZ som jag också har sett alla omgångar, men i den finns ändå något försonande hos vissa personer. Och den innehåller en beskrivning av hur nära liv och död är.

Hur verklighetstrogna dessa serier är, har jag ingen aning om? Men de förskönar inte våldet och det finns ingen romantisk underton. Det som händer slår en rakt i ansiktet. Och man hoppas att det inte är verkligheten som beskrivs i dramaturgisk form.

I kontrast till Sons of Anarchy har jag tittat på Masterchef USA idag. Det är det enda matprogram jag följer numera. Tidigare såg jag på alla dessa när jag fick möjlighet till det. Kan heller inte låta bli att titta på Hollywoodfruarna och följa Gunilla Perssons pompösa framtoning. Denna kvinna som verkar leva högt ovanför sin egen förmåga.

Det har blivit mest DVD och TV under helgen. Då kopplar jag av som bäst, eftersom det är så intelligensbefriande att göra det. Problemet är reklampauserna – då kan jag inte låta bli att kolla in avhandlingstexten som skall behandlas under seminarierna nästa vecka.

2 thoughts on “Har kopplat av!

  1. Missunnar inge att koppla av men just nu föreligger tro det eller ej ett viktigt undantag Monika. Därför skulle jag uppskatta om du kunde lämna ut en e-postadress på vilken man kan nå dig utan ge offentlighet åt varje ord man skriver tack!
    (har förgäves sökt med ljus och lykta efter en adress…)
    Obs. stavningen av mitt namn som uppenbarligen inte registrerats hos dig!

    Gilla

Lämna en respons

