Ut ur dimman

På Skola och samhälle läste jag följande kommentar.

Vad är 53 gånger 47?

(50 + 3)(50 – 3) = 50^2 – 3^2= 2500 – 9 = 2491

Ovanstående kunde lätt ha räknats ut i huvudet på några sekunder med hjälp av konjugatregeln. :)

Jag prövade och upptäckte hur enkelt det var och skrev följande svar.

Det där med att multiplicera större tal med konjugatregeln var en total nyhet för mig och det blev så enkelt helt plötsligt.

Men min fråga blir ju nu, varför jag ända upp till matematik C (D) aldrig har fått lära mig det. Jag har helt enkelt fått lista ut det själv. Troligen hade jag inte alls klarat av det. Och kanske är det just det här som är matematikens problem, när man lär ut eller i vilket fall har lärt ut. Man delar helt enkelt inte med sig av det som kan få många att förstå matematik? Eller, vad beror det på?

Hur mycket kunskap i matematik och i vilken årskurs i gr och gy behöver man för att klara av att lära sig konjugatregeln på egen hand och genom att få den förklarad för sig?

Tacksam för svar, för det här var intressant!

Väntar på svar, men tror inte att någon kommer svara. Trofinos som skrev kommentaren kanske inte dyker upp på länge. Men, någon kanske tittar in här och kan ge mig svar. Vi får se.

Lämna en respons

