Snart är semestern slut

Det är en månad kvar innan själva undervisningen startar. Men jag känner igen känslan jag alltid får när det blir augusti. Om drygt en vecka är det dags igen att börja planera undervisningen. Lika trött som jag känner mig och i behov av vila i slutet av juni varje år, lika entusiastisk och full av kraft blir jag när augusti kommer och speciellt när semestern är slut runt den 15 augusti. Lite oro finns i år med tanke på den ganska eländiga sommaren … med allt regnande. Men det blir säkerligen en fin höst.

Känner även igen känslan från tiden då jag var barn. Jag längtade alltid efter skolstarterna, hur bra än sommaren än hade varit och trots att jag innerst inne visste att den starka förväntan om att något speciellt skulle hända, egentligen aldrig uppfylldes. Men det var det där med dofterna, min egen bänk, de nya böckerna som doftade så gott och bokens som papper knakade till när jag öppnade den.

Nu, åtskilliga årtionden senare är det inte några nya böcker som jag öppnar och dofterna är kvar i barndomen – utan de är väl använda och lästa böcker. Och det är inte kunskapen jag skall tillägna mig som lockar utan att kunna ha möjlighet att dela med mig av den jag har till andra. Och det är att allt startar igen, med nya grupper studenter. Tiden då jag har möjlighet att föra in något nytt till min undervisning, då nya ideér poppar upp och blir genomförbara. Det är helt enkelt ett roligt och givande yrke.

Lämna en respons

