Inlärningsplatå

Har hamnat på en inlärningsplatå och det känns trögt som attan. Föreläsningarna och seminarierna ger mycket, men ändå har jag en känsla av att jag inte lär mig något eller kommer vidare. Försöker hitta en bra studiestrategi. Prövar mig fram.

I morse när jag vaknade var jag otroligt trött och det brände i halsen. Matlusten var ganska dålig också. Men så rätade jag på ryggen och tänkte – Nej men, skärp dig! Gör dig i ordning och åk iväg. Sagt och gjort! Solen lyste från en klarblå himmel och de sedvanliga köerna fanns där också. När jag till slut skulle köra in på parkeringen vid universitetet hade polisen stängt av vägen till höger som går utanför macken och det var flera polisbilar, brandbilar och arbetare som stod utanför området som nu är en arbetsplats. Alla bilister som åker den vägen fick vända. Det låg ett berg av grus eller sand och några träprylar och så hade de ställt upp ett stort tält. Vet inte om något hänt eller om något skulle hända och de hade detta stora pådrag för säkerhets skull.

När jag parkerat blixtrade det för ögonen och små silverflingor föll i synfältet. Jag var trött, helt klart urtrött. Men av någon märklig anledning gick allt över när jag kom in i salen och träffade läraren och resten av studenterna. Så var det med det 😉

Men, sen när jag körde hemåt kom en del av tröttheten tillbaka, men inte med samma kraft. Körde till affären för att handla och det var upp och ner, ibland gungade marken och ibland kände jag mig trött och ibland pigg. Konstig känsla! Men vad jag tror är att jag håller på att varva ner, hur konstigt det än låter. För jag tycker det är så roligt med att lära mig italienska, men ändå får studierna mig att känna mig trött.

Och jag är verkligen i studentrollen nu. Lärarrollen har tagit semester 🙂 Jag är nybörjare och även om jag läst grekiska som är nära italienskan på många sätt, är jag grön och får samma tankar som mina egna studenter många gånger uttalar till mig. Och vad hjälper det att jag känner till av vilket skäl man känner så här, när jag lever i det. Möjligen att man kan intala sig att det kommer gå över, för det vet jag ju att det gör.

Men, mitt upp i alltihop är det kul att vara student och läsa något fullständigt nytt. Och varför? Jo, för jag kan släppa allt jag kan, lägga det åt sidan och göra något helt nytt. Jag behöver inte konfrontera det jag kan med andra sätt att se på saken. Och när man läser språk behöver man inte tänka – det är på ett speciellt sätt och det är ”bara” att lära in det. Det finns inga alternativ, åtminstone inte nu i början. 🙂

 

Lämna en respons

