Handledning och sommarkurs

De sista veckorna har jag förutom mitt nya uppdrag haft handledning. Jag har den största delen av min tid suttit framför datorn, svarat på mail, talat med studenter, skrivit examinationsuppgifter från gamla kursplaner, och bedömt examinationer. I tisdags hade jag handledningskursen och det var vackert väder och alla var glada – jag också!

För övrigt är min mor svårt sjuk, så ett tungt moln syns i horisonten :-(. Hon är bättre nu, men mycket svag. Vi får se hur det går för henne. Själv kan jag inte åka någonstans i sommar på grund av det.

Jag sökte sommarkurs i italienska och kom på reservplats 328 och jag trodde chansen var minimal. Men idag var det reservupprop för alla under plats 392. Tog en chans och körde in. Det var inte så många där, så jag fick plats. Det skall bli kul att göra något som jag kom på spontant och som jag inte har någon direkt nytta av i mitt arbete som jag kan se nu. Vi får se vad det kan bära med sig. Kanske jag reser till Sicilien och utforskar Platons vistelse där för några tusen år sen ;-).

Märkligt är att jag aldrig varit i Italien, trots att jag tycker språket är vackert, och det finns massor av gamla ruiner som jag älskar att gå omkring i och höra historiens vingslag. Men en dag! En dag kanske jag åker ner på en vecka och kanske jag byter ut Grekland mot Italien (om jag nu behöver det).

Märker redan vilken nytta jag har av mina grammatikkunskaper som jag har i grekiska när jag nu skall lära mig italienska.

Varmt har det varit idag! Men det är skönt med värme!

Lämna en respons

