Aktuella diskusssioner

Var på lärarlagsmöte hela förmiddagen. Ett intressant möte som skapade många diskussioner. Efter lunch hade jag handledning.

Efter debatten om fusk kom detta upp i en av studentgrupperna på de avslutande seminarierna, trots att jag inte nämnt något om detta. Efter debatten om salstenta kom det upp idag på lärarlagsmötet, trots jag även här inte har nämnt något om det. Det verkar som om det är dessa diskussioner som är aktuella nu och uppstår lite varstans. Och uppfattningarna är olika och det är svårt att nå konsensus. Frågan är om vi skall sträva efter att nå den. Kanske variationen av examinationsformer skall få bestå, eftersom ingen av formerna går att tillämpa inom alla områden.

Däremot har Bourdieu-diskussionen inte uppstått någon annanstans, såvitt jag känner till, än på några bloggar. Vi får se när den dyker upp!

🙂

Körde hem tidigt idag och hade med mig en ny hög med examinationer, nu i pappersversion. Tre kurser skall examineras före den 1 april.

6 thoughts on “Aktuella diskusssioner

  1. Det är bra att fuskdiskussionen kommer upp. Många har en naiv syn på studenter och tror dem om bara gott. Jag har som studierektor suttit med ett antal fuskande studenter, med till synes hederliga uppsyner. Fusket har då oftast gällt hemskrivningar. Många lärare har en närmast romantisk inställning till hemskrivningar och tror att de resulterar i en explosion av lärande (på djupa plan förstås!). Jag är inte så säker jag.

    Du talar om vad du ska göra fram till första april. Du har fjorton dagar på dig, Monika! Räcker inte det?

    Gilla

  2. Fuskdiskussionen kom upp i en av studentgrupperna. Intressanta synpunkter och olika definitioner på vad fusk egentligen är.

    Det måste räcka – 65 examinationer i tre olika kurser, som skall läsas, bedömas och betygssättas samtidigt med det som kommer in varje dag, mail, restuppgifter, handledningsmanus, mm. Och en introduktion i uppsats i slutet av mars som skall planeras och läsning av uppsatsPM före det.

    Det blir en del, men jag har ingen schemalagd undervisning nu, vilket jag vinner tid på.

    Gilla

Lämna en respons

