När utbildningspolitiken hamnar i hissen

Jag bloggar om utbildningspolitik och är intresserad av att följa med i vad som händer. Främst är jag intresserad av att se om det som sägs stämmer överens med vad som görs. Och jag blir inte så förvånad längre över debatter och reaktioner.

Men igår blev jag häpen över att se en urklippt DN-artikel Björklund håller sig till läroplanen som är skriven av tre bloggar Johan Kant, Helena von Schantz och Gertie Hammarberg Tersmeden sitta uppklistrad på väggen inne i hissen. Det var inte så mycket själva innehållet i artikeln eller att det var för mig kända bloggare som skrivit den, utan mer en häpenhet över att den fanns där i hissen på institutionen. Varför fanns den där och vem hade klistrat upp den? Och frågorna hopar sig. Har vi haft någon debatt eller någon som varit osaklig och mot Björklund, om surfplattor och om Björklunds uttalande – nej, inte vad jag vet. Är de lärare som tas upp i artikeln några från vår institution. Nej, det är det inte. Håller inte VI oss till läroplanen eller har vi slutat använda papper och penna och märkpennor för att hålla reda på våra olika kurser och seminarier, trots att vi har datorer i varje undervisningssal, nätkonferenser mm. Jovisst, gör vi det. Hela vårt uppdrag går ut på att arbeta i enlighet med att våra lärare skall följa läroplanen. Varför var det viktigt att vi fick information om att denna artikel var skriven?

Nästa tanke var – Är det här okey att sätta upp en artikel i hissen som går till försvar för vår utbildningsminister? Ja, det kanske det är, men när något händer som aldrig mig veterligen har hänt tidigare, uppstår en hel del frågor, som synes.

Nästa gång jag tog hissen ner för att få lite frisk luft, var den borta. Någon eller några har uppenbarligen inte tyckt det varit okey. Men det kan handla mer om att ingenting får klistras upp i våra hissar än själva innehållet i artikeln. Någon var det i alla fall som ville få oss att bli uppmärksammade på att Björklund håller sig till läroplanen. Och det är ju bra att han gör. Men, det känns ändå som att jag gärna vill ta hissen upp och ner utan att utbildningspolitikens företrädare finns i den även om det är i dess anda 😉 oavsett vad jag anser själv om den eller om jag är för eller emot innehållet i artikeln.

2 thoughts on “När utbildningspolitiken hamnar i hissen

  1. En mycket rimlig önskan, Monika. När det gäller skolfrågor borde vi kunna lyssna sansat till punkt, ställa frågor tills vi är säkra på att vi förstår vad den andra avser och diskutera sakfrågor. Lappar på väggar känns som stridsåtgärder och demonstrationer.

    Gilla

Lämna en respons

