Existentiell tillvaro och kognitiv existens

Slutorden i min avhandling Platon och hans pedagogik är dessa:

Det starkaste intrycket Platons skrifter har gjort på mig är nog att förståelsen, inlärningen, reflektionen, och uppkomsten av frågorna faktiskt sker och uppkommer under den tid man sitter och läser, inte före och inte efteråt, utan just i det ögonblicket man har boken framför sig och blicken riktad mot det som står i den, då man har kontakt med sin existentiella tillvaro och kognitiva existens samtidigt. (Ringborg 2001, s. 264.)

Men vad betyder det?

Jag förstår vad det betyder, men hur förmedlar jag denna förståelse till andra. Det kan vara enkelt att säga – Läs min avhandling så kommer du också förstå. Eller kanske hellre – Läs Platon, så kommer du förstå än mer? Därför säger jag det!

Det är bara i mötet med Platons skrifter som man förstår det man själv är redo och kan förstå.

Lämna en respons

